Træning til bedre trivsel – den sunde psykiske og fysiske træning

xyz122.jpg

Træning er sundt for helbredet – det psykiske og fysiske – sådan hører vi trænere, coaches og familiemedlemmer fortælle. Spørger vi videnskaben, kan det gode råd også underbygges af endorfinernes banken under træningen og øget grundlæggende trivsel efterfølgende. 

Men ikke al træning gavner os lige meget. Den fysisk belastende træning, hvor for høje antal kilo og tvivlsomme træningsmetoder tages i brug i fitnesscentret, kan have en negativ indvirken på dit helbred. 

Fitnessudøvere opfordres derfor til at træne mere varieret. 

Kroppen bevæger

Kroppen bevæger sig i tid og rum 

I en tætpakket hverdag med arbejdsliv, skole og unger er motion og velvære sjældent den øverste prioritet i hjemmet. Vi prioriterer måske i stedet at tage en slapper på sofaen efter aftensmaden eller at stå op kun lige tidsnok til, at vi kan nå at drøne på arbejde. 

Det er der som sådan ikke noget mystisk ved. Mennesker har godt af og behov for at hvile sig og restituere efter en stresset dag på jobbet. Men spørgsmålet er hvor hensigtsmæssig det er for din krop og din trivsel, at en lang dag siddende på kontoret, bliver til en lang aften siddende på en stol eller i en sofa? 

Vi mennesker har behov for at mærke vores kroppe, mærke vores muskler, trække vejret anderledes og være til fysisk stede. Til det formål er yogamåtter fantastiske. Yogaen på yogamåtterne bliver ofte fremhævet til mennesker, der mærker stress i hverdagen, har psykiske udfordringer, ønsker at styrke sin fysisk eller blot mangler bevægelse i hverdagen. 

Yogamåtter fylder ingenting. De kan altid hives frem i privaten eller på arbejdet. 

For vores store, stærke fitnesskæmper vil yogamåtten også kunne styrke deres trivsel og helbred betydeligt. På yogamåtten får bodybuilderen en forståelse af sin krop, mulighed for at benytte den på nye måder – og så er yoga utrolig fysisk krævende. 

Forhastede træningsskridt giver skader

Hvis yogamåtten på ingen måde er sagen for bodybuilderen, så træn i det mindste med hovedet solidt på skuldrene – og ikke under armen. 

Når du træner bryst, biceps eller triceps, så prøv med håndvægte. Led ikke efter din maksimale kapacitet hver gang eller forsøg at øge dine kilo væsentlig for hver træning. Med al motion er det skønt at se, at man rykker sig. Men fremskridtet kan være på bekostning af din krops sundhed. 

En klog og veltrænet bodybuilder ved derfor, at fremskridtene sker langsomt. For at undgå skader, strækmærker og en overbelastet krop, skal man huske at holde fast i de små ryk fremad med håndvægtene. 

Tilbage

Foren træningslivet med det æstetiske liv

En stor opfordring til et sundere træningsliv er også at få inkorporeret så meget æstetik ind i træningen. Det kan være med yoga, det kan være løbeture i det fri, det kan være svømmeture i havet, det kan være roning i roklubben osv. 

Fitnesscentrets fire vægge kan ligesom boligens og arbejdspladsens fire vægge godt blive for dominerende. Din krop kræver at få nye oplevelser og nye udfordringer. Der er aldrig to helt ens løbeture udenfor – det er der på løbebåndet. 

Hvis du har behov for det, er Insta-billedet også langt bedre fra en roklub end på en romaskine.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *