Sådan undgår du træningsskader

xyz122.jpg

Træningsskader opstår ofte, fordi man træner for hårdt, eller fordi man ikke har varmet op godt nok. Det er træls at være skadet, og en træningsskade kan varer længe. Derfor er det vigtigt at undgå skader, så man kan træne og have det godt. 

Her er en guide, der hjælper dig til at blive lidt klogere på træningsskader og hvordan du undgår dem.

Hvad er årsagen til de fleste træningsskader?

Der kan være mange årsager til at man får en træningsskade. Det kan være forkert udstyr, dårlig opvarmning eller en gammel skade, der fortsætter. De fleste træningsskader opstår på grund af overbelastning. For eksempel hvis man træner for hårdt, for ofte eller for længe.

Hvordan kan man undgå at få en træningsskade?

Man kan gøre forskellige ting for at undgå en træningsskade. Først og fremmest er det vigtigt, at man altid varmer godt op, inden man starter sin træning. Dette kan man gøre ved at lave nogle lette opvarmningsøvelser. Man kan med fordel finde frem til et opvarmningsprogram, som passer til en, på nettet. 

Udover det skal man være opmærksom på begyndende overbelastninger og skader, så de opdages, inden de bliver alvorlige. Nogle gange kan belastninger eller bestemte skader ligge i generne. Det kan man forebygge ved eksempelvis mr scanning af knæ og led. 

Sådan kommer du hurtigt tilbage efter en træningsskade

Det er ikke altid lige let at vende tilbage til træningen, efter man har været ude med en skade. Når man skal i gang igen, så er det vigtigste, at man ikke presser sig selv for meget. 

Man skal være sikker på at skaden er helbredt ordentligt, inden man begynder at træne igen. Begynder man at træne for tidligt, så risikerer man at gøre skade værre, og på den måde kan der komme til at gå endnu længere tid, før man kan komme i gang med at træne igen. 

Hvis man har været ude med en mere alvorlig skade, så kan det være en fordel at drøfte ens genoptræning med en fysioterapeut. Fysioterapeuten vil kunne vejlede og guide, så man kommer i gang med træningen på den bedst mulige måde.

Forhåbentligt har guiden kunne hjælpe dig lidt på vej, så du nu ved, hvordan du bedst muligt undgår skader, samt hvordan du kommer i gang igen, hvis skaden skulle være sket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.