Sådan styrker du din mentale sundhed

xyz122.jpg

Sundhed er meget mere end din fysiske sundhed. Uden et godt mentalt helbred kan det for nogle være svært, at tage sig sammen til noget. Morgenerne kan føles uoverskuelige. Et godt mentalt helbred er derfor vigtigt, når du prøver at ændre dit liv til det bedre.

Bryd de dårlige vaner

Vaner kan selvfølgelig være gode. Ellers vil du ikke kunne skifte gear på bilen samtidig med, at du kører over lyskrydset. Gearskiftet sker automatisk, fordi det er blevet en vane. Men pas på de dårlige vaner, som f.eks. at sætte dig foran TV’et med mobilen, når du kommer hjem fra arbejde. Gør du dette igen og igen i stedet for at løbe den tur, du længe har tænkt på, sætter det sig fast, før du ved af det. Læs mere her, hvis du vil have hjælp til at bryde mønsteret, og lære at hive fat i dig selv og stå fast ved dine beslutninger.

Mental og fysisk styrke går hånd i hånd

Et sundere mentalt helbred kommer ikke af sig selv. Fysisk træning er langt hen ad vejen med til at styrke din psyke. Noget så simpelt som en gåtur, løbetur eller cykeltur har mange positive virkninger på hjernen. Blodet pumper og frigør blandt andet serotonin og dopamin som spiller en stor rolle for dit humør.

Ved træning løber der også en masse endorfiner gennem kroppen, der fungerer som belønning til hjernen. Disse endorfiner får dig til at føle dig godt tilpas og kan samtidig øge dit selvværd.

Hav realistiske forventninger til dig selv

Lad være med at sige til dig selv, at i morgen skal du gå en tur på 50 kilometer på én dag. Især hvis du kun har trænet i en uge. Klarer du den ikke, er det ødelæggende for humøret og troen på dig selv. Sæt hellere et realistisk mål. 10-20 kilometer er for de fleste mere realistisk som en start. Du er sikkert træt, når du kommer hjem igen, men det er en god træthed.

Skab en sund døgnrytme

Noget af det vigtigste er søvnen. Uden den får hjernen ikke den ro, den har brug for til at få styr på dagens begivenheder. Under søvnen organiserer den alle de informationer, du har fået i løbet af dagen og smider det ud, der ikke er brug for. Dette er med til at øge din mentale sundhed, din koncentration og kreativitet og vil øge næste dags overskud. Derfor kan du heller ikke komme udenom en god døgnrytme, hvis du ønsker et godt mentalt helbred.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.