Sådan opnår du den bedste restitution efter løb

xyz122.jpg

Når du har været fysisk aktiv med intensivt løb, er det afgørende for dine præstationer i fremtiden, at du giver dine ben og din krop lov til at restituere.

Løb er en krævende sport og aktivitet, som kan belaste hele kroppen. Muskel-og senevæv i både ben, arme, og ryg er aktiveret under løb. Uden optimal restitution efter løbetræningen kan du risikere at påføre dig selv overbelastningsskader og få nedsat præstationsevne til maratonløb i fremtiden.

Herunder kan du læse mere om, hvorfor det er vigtigt at restituere, og du får viden om, hvordan du opnår den hurtigste og mest optimale restitution.

Derfor er restitution efter halvmarathon vigtig

Holder du af at løbe flere gange om ugen, eller er du i gang med at træne op til at gennemføre et maraton, skal du fokusere lige så meget på restitutionen, og du skal på dine løbeture.

Du behøver ikke være professionel atlet eller ambitiøs maratonløber for at skulle forholde dig til restitution. Alle der dyrker løb enten i fritid, som aktivitet i selskab med andre eller i konkurrencesammenhæng, har brug for at restituere efter træning.

Efter en lang og intensiv løbetur er dine muskelfibre nedbrudt, og de har brug for ro og hvile til at blive opbygget på ny. Kroppen skal med andre ord have tid til og mulighed for at genopbygge sig selv, så du kan præstere endnu bedre til et maratonløb eller til næste halvmarathon.

Har du høje ambitioner med din løbetræning, kan det virke frustrerende at skulle holde 1-2 dages pause, efter du har løbet et halvmarathon. Når du giver kroppen lov til at restituere efter løb, hjælper du den med at blive endnu stærkere.

Restitution efter halvmarathon

Hvordan laver jeg optimal restitution efter maratonløb?

Når du har været ude på 42,195km, er din krop øm, træt og udkørt. Dine glukosedepoter er i bund, og dine muskelfibre i ben og fødder er belastede. Der er forskellige måder at restituere på. Nogle vælger at massere de ømme ben og lægmuskler, mens andre tager et iskoldt bad eller tager i sauna.

Vil du have den mest optimale og effektive restitution efter løb, skal du bruge Recovery Boots. Disse er designede som lange støvler, du skal trække op om dine ben. Recovery Boots er massagestøvler, der stimulerer blodomløbet i både fødder, ankler og lægmuskler.

Du får den bedste restitution, da støvlerne påvirker sener, væv og muskler.

Med effektiv hvile kan du hurtigere komme tilbage på landevejene eller løbebåndet igen, så du kan fortsætte dit træningsprogram med løb.

Fordelene ved at få den mest effektive restitution efter løb

Du udsætter dig selv for stor risiko for skader, hvis ikke du afsætter tid at restituere. Når du har et effektivt og funktionelt redskab til at massere dine ømme muskler i ben og fødder, kan du bygge kroppen op til gradvist at blive stærkere, så den kan præstere bedre og bedre.

Din muskelfibre kommer til at fungere optimalt, når de får lov til at blive genopbygget.

Hvor lang tids restitution du har brug for, afhænger af, hvor intensivt du har løbet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *