Cardio træning

xyz122.jpg
cardio træning øvelser

Der findes mange måder at træne på, og en af dem er cardio træning. Men hvad er det egentlig, og hvilke øvelser kan du lave? Det kan du blive klogere på nedenfor.

Hvad er cardio træning?

Cardio træning handler om kredsløbstræning eller konditionstræning. Hjertet pumper hurtigere, når du dyrker denne slags motion, og det er samtidig en type af motion, der er flere fordele ved. Om målet er velvære eller at komme i form, kan denne type træning nemlig være behjælpelig, men vægttab kan også opnås med den.

En af fordelene ved denne slags træning er, at du kan træne mange forskellige steder. Du behøver ikke være meldt ind i et fitnesscenter, for der er også mange øvelser, du kan udføre derhjemme eller udenfor. Du kan selvfølgelig også gøre det i et fitnesscenter, hvis du har lyst.

Nedenfor vil nogle forskellige øvelser blive gennemgået, så du har nogle forslag, du kan overveje. Der er også nogle øvelser, du kan lave hjemme.

Cardio træning øvelser

Der er masser af forskellige øvelser, du kan lave.

En type træning, der kan få pulsen op, er f.eks. at løbe. Du kan løbe en tur udenfor i den friske luft, men du kan også gå ned i fitnesscenteret og løbe på et løbebånd. Hvis du selv har et løbebånd, er det naturligvis også muligt at gøre det derhjemme. En anden mulighed er at cykle. Ligesom med løb, kan det både gøres udenfor eller i fitnesscenteret.

Svømning er endnu en mulighed. Du kan f.eks. tage i svømmehallen og svømme nogle baner for på den måde at få pulsen op. Hvis du godt kan lide at svømme, er det også værd at huske på, at der findes mange forskellige måder at svømme, så du ikke behøves at svømme på den samme måde hele tiden.

Udover de nævnte eksempler på øvelser, som du sikkert kender, er der også rigtig mange andre øvelser, du kan lave, som du måske ikke kender.

Cardio træning hjemme

En øvelse, du f.eks. kan lave udenfor er, at du finder en trappe et sted. Så går du op ad trappen og derefter ned og gentager. Når du går ned, gør du det hurtigt, og hele øvelsen skal udføres med lige ryg.

Cardio træning hjemme

Sommetider kan det være besværligt at skulle hele vejen ned i fitnesscenteret eller skulle til at løbe en længere tur, især hvis du har travlt. I sådanne tilfælde er det rart at kunne lave nogle øvelser derhjemme. Heldigvis er der mange cardio træning øvelser, du kan lave hjemme, og som ikke kræver en hel masse plads. Nedenfor er et par eksempler på sådanne øvelser, du kan overveje at udføre, men du kan selvfølgelig også finde andre, f.eks. ved at gå på nettet og søge efter nogle.

En øvelse du kan lave, er høje knæløftninger. Dette er en øvelse, du sagtens kan lave derhjemme og som ikke kræver særlig meget plads. For at lave øvelsen står du oprejst, og så løfter du dine knæ på skift, så højt du kan.

(Se øvelsen på video her)

Sprællemænd er en anden god øvelse, du kan lave derhjemme, som heller ikke kræver særlig meget plads. Først stiller du dig ret op med armene ned langs siden, og dine ben sørger du for at have samlet. Så udfører du et lille hop, hvor dine ben spredes og armene går op over dit hoved. Derefter vender du tilbage til den stilling, du startede i og laver et antal gentagelser.

(Se øvelsen på video her)

Burpees er også en rigtig oplagt øvelse, hvis du gerne vil dyrke noget cardio træning hjemme. For at lave denne øvelse, stiller du dig først med en smule spredte ben. Så går du ned i den position, du ville gå ned i for at lave armbøjninger og fører dit bryst ned til jorden. Så skubber du dig op igen og hiver benene op så fødderne kommer op til hænderne. Så rejser du dig op og laver et hop, hvor du samtidig strækker armene op over dit hoved. På den måde er der både hop og armbøjninger involveret i denne øvelse.

(Se øvelsen på video her)

Cardio træning og vægttab

Hvis du gerne vil opnå et vægttab, kan cardio træning øvelser hjælpe dig med det. Du får kalorier gennem den mad du spiser, men du taber dig, hvis du forbrænder flere, end du indtager. Derfor er der selvfølgelig flere ting, der spiller ind i forhold til vægttab, end bare træning. F.eks. er kosten også relevant.

Når du dyrker cardio træning, forbrænder du flere kalorier, og dermed er det oplagt at dyrke den slags træning, hvis du gerne vil tabe dig. Dette vil også have noget at sige i forhold til mængden af kalorier, du kan tillade dig at indtage gennem maden. Du behøves nemlig ikke skære ligeså meget ned på denne mængde, som du ellers ville, hvis du kun gik efter at tabe dig gennem din diæt og altså ikke trænede.

Cardio træning vægttab

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *